Autyzm : wyjaśnienie tajemnicy / Uta Frith

149. autyzm wyjaśnienie tajemnicy

Autyzm : wyjaśnienie tajemnicy / Uta Frith ; przekł. Mikołaj Hernik, Grzegorz Krajewski. – Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008. – 288 s. : il. ; 24 cm. – Bibliogr. [269]-281 – Indeks. – ISBN 978-83-6008-300-0.

Książka Uty Frith, jednej z najbardziej znanych specjalistek w dziedzinie autyzmu na świecie, szczegółowo przedstawia zagadnienie autyzmu. Publikacja ma charakter autorski, autorka opisuje zaburzenie z własnej perspektywy, prezentuje ciekawostki, ciekawe przypadki autystycznych pacjentow oraz odpowiada na nurtujące pytania. Przestawia genezę zaburzenia, symptomy, a także wyjątkowe zdolności ludzi autystycznych. W książce znalazły się również rozdziały dotyczące ujęcia autyzmu w literaturze oraz przypadków postaci historycznych, które dziś uznane zostałyby za autystyków. Autorka oparła się zarówno na wynikach własnych badań, jak i prac innych specjalistów.

Wstęp do polskiego wydania – 11. – Przedmowa do drugiego wydania – 15. – Podziękowania – 19. – – 1. Czym jest autyzm? – 21. – Peter – 22. – Jak po raz pierwszy rozpoznano autyzm – 25. – Współczesne kryteria diagnostyczne – 28. – Zespół Aspergera – 31. – Jak trudna jest diagnoza zaburzeń autystycznych? – 32. – Co się dzieje w dorosłości? – 36. – – 2. Urok autyzmu – 39. – Śpiąca królewna – 39. – Brat Jałowiec – 41. – Błogosławieni jurodiwi w dawnej Rosji – 44. –  Sherlock Holmes – 46. – The pinball wizard – 48. – Odmieńcy – 48. – Robot – 49. – Eliza – 51. – Dylemat matki – 52. – Przesądy a leczenie – 54. – – 3. Lekcje z historii – 57. – Przypadek dzikiego chłopca z Aveyron – 58. – Przypadek Kaspara Hausera – 66. – Czy Kaspar miał autyzm?   – 70. – Przypadek rumuńskich sierot – 72. – Przypadek Hugh Blaira z Borgue – 74. – Przypadek Johna Howarda – 78. – – 4. Czy grozi nam epidemia autyzmu? – 83. – Badania populacyjne – 83. – Czy autyzm naprawdę jest syndromem? – 85. – Dlaczego tak wielu chłopców ma autyzm? – 91. – Wzrastające wskaźniki przypadków autyzmu a wzrost świadomości społecznej – 93. – Autyzm a inne zaburzenia rozwojowe – 93. – Wiele przyczyn autyzmu – 96. – Życie z zaburzeniem o nieznanej przyczynie – 102. – – 5. Czytanie w umysłach i ślepota na stany umysłu -105. – Ślepota na stany umysłu w autyzmie – sprawdzian hipotezy – 107. – Początki teorii umysłu – 109. – Eksperyment z Sally i Anne – 110. – Ołówek w pudełku po cukierkach -113. – Historyjki obrazkowe dla behawiorystów, fizyków i psychologów – 115. – Fałszywe fotografie – 117. – Sabotaż i oszustwo – 119. – Nowsze badania nad mentalizowaniem – 120. – Ewolucja mentalizowania – 124. – – 6. Autystyczna izolacja – 127. – Kompetencja społeczna a społeczna niekompetencja – 127. – Wrażliwość na bodźce społeczne w normalnym rozwoju – 129. – Autyzm a uczenie się funkcjonowania społecznego – 132. – Co widzimy w innych ludziach – 134. – Emocje – 139. – Komunikowanie się stanów umysłowych w życiu codziennym – 144. – – 7. Trudne rozmowy z innymi – 147. – Pewna rozmowa – 147. – Problemy językowe osób z autyzmem – 149. – Opóźniony rozwój językowy – 151. – Pismo – 157. – Płynne władanie językiem – 158. – Porozumiewanie się intencjonalne – 162. – – 8. Inteligencja i szczególne uzdolnienia – 167. – Autyzm a upośledzenie umysłowe – 167. – Model inteligencji Andersona – 169. – Wzloty i upadki w badaniach testami inteligencji – 172. – Inteligencja szkolna i inteligencja życiowa – 175. – Rozbłyski umysłu – 180. – – 9. Pokawałkowany świat – 187. – Jak ułożyć układankę? – 187. – Ukryte figury – 188. – Wzory z klocków – 191. – Wyśmienita pamięć mechaniczna – 193. – Elementy i ich kontekst – 194. – Szerokie spojrzenie na zdystansowanie i koherencję centralną – 196. – Nowe koncepcje – 198. – – 10. Doznawanie i powtarzanie – 207. – Pięć zmysłów – 208. – Kontrolowanie uwagi – 209. – Wyjaśnienia stereotypowego działania i myślenia – 211. – Ustalone i sztywne zachowania rutynowe – 213. – Funkcje wykonawcze –  216. – – 11. Mózg oglądany przez skaner – 221. – Co złego dzieje się w mózgu? – 222. – Większe mózgi – 223. – Co nowego wnoszą techniki obrazowania mózgu? – Mózg w stanie spoczynku – 228. – Mózg w działaniu – 234. – – 12. Inny mózg – inny umysł – 247. – Mocne i słabe teorie autyzmu – 247. – Trzy teorie – 248. – Podejście ujednolicone – 250. – Skuteczne leczenie – 261. – – Bibliografia – 269. – – Indeks osobowy – 283. – – Indeks rzeczowy – 285.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s