Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej : zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudności szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych / Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson

 

134. dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej : zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudności szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych = Understanding sensory disfunction / Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson ; [tł. Robert Waliś]. – Warszawa : Wydawnictwo K.L. Liber, 2007. – 202 s. ; 21 cm. – (Biblioteka Rodzica i Pedagoga). – ISBN 978-83-60215-42-5.

Autorki książki, doświadczone pedagożki, opisują problematykę zaburzeń rozwojowo-sensorycznych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym i poza nim. Autorki zwracają uwagę na odpowiednio wczesne rozpoznanie zaburzeń i rozpoczęcie współpracy z nauczycielami i terapeutami, tak aby pomóc dziecku osiągnąć swój pełny potencjał. W książce omówiono objawy najczęściej występujących zaburzeń i sposoby radzenia sobie z nimi prezentując pomocne ćwiczenia oraz propozycje modyfikacji programów edukacyjnych. Szczególnie cenne są rady dotyczące postępowania w różnych sytuacjach życia codziennego. Książka jest pomocna dla rodziców dzieci z zaburzeniami, nauczycieli i terapeutów.

 

 

 

Wprowadzenie – 9. – Co powinieneś wynieść z lektury tej książki – 11. – Ostateczny cel – 12. – 1. Czym jest integracja sensoryczna? – 15. – Krótka historia integracji sensorycznej – 15. Przetwarzanie bodźców zmysłowych – 18. – Układy sensoryczne – 21. – Kolejne etapy rozwoju – 22. – Rozwój społeczny i emocjonalny a integracja sensoryczna – 31. – Rozwój z perspektywy integracji sensorycznej – 32. – 2. Czym są zaburzenia integracji sensorycznej? – 37. – Objawy – 37. – Dysfunkcja układów sensorycznych – 40. – Dzień z życia Krzysia – 40. – Dysfunkcja sensoryczna na poszczególnych etapach rozwoju – 48. – Sfery funkcjonowania widziane przez pryzmat integracji sensorycznej – 60. – Diagnoza 65. – Programy i usługi – 75. – 3. Zaburzenia towarzyszące – 79. – Czym są zaburzenia związane ze spektrum autyzmu? – 81. – Czym są trudności z nauką? – 84. – Czym jest ADHD? – 85. – Czym jest zaburzenie dwubiegunowe? – 86. – Leczyć czy nie leczyć …oto jest pytanie – 88. – 4. Dysfunkcja sensoryczna w szkole – 89. – Każdy ma zadanie do wykonania – 89. – Czym jest, a czym nie jest specjalna edukacja – 90. – „Zawodnicy” grający w drużynie dziecka – 91. – Analizowanie potencjalnych zaburzeń sensorycznych i szukanie rozwiązań – 93. – Nauczyciel jako detektyw – 101. – Współpraca między szkoła i domem – 118. – Przystosowywanie się do dziecka – 120. – 5. Strategie działania w domu i szkole – 137. – Techniki pracy z dzieckiem dotkniętym dysfunkcją sensoryczną – 137. – Modyfikacja środowiska – 144. – Strategie dotyczące dbania o higienę osobistą – 149. – 6. Więcej o zespole Aspergera – 153. – Diagnozowanie zespołu Aspergera – 153. – Problemy dotyczące życia społecznego i komunikacji: Pragmatyka – 162. – Dzień z życia Olka – 173. – 7. Ellie i Dylan: Dziesięć lat później – 177. – Wprowadzenie – 177. – Historia Ellie (część pierwsza) – 178. – Historia Ellie (część druga) – 181. – Historia Dylana (część pierwsza) – 184. – Historia Dylana (część druga) – 187. – Podsumowanie – 194. – Dodatek 1 : Ćwiczenia wspomagające integrację sensoryczną- 195. – Dodatek 2: Opcje dotyczące terapii – 201.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s