Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym / Julia Moor

117. śmiech nauka i zabawa z dziećmi o profilu autystycznym

Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym = Playing, laughing and learning with children on the autism spectrum / Julia Moor ; przeł. Renata Van de Logt.  – Łódź : „Mała Litera” ; Warszawa : „Cyklady”, 2006. – 213, [3] s. : il. ; 23 cm. – Bibliogr. s. 209. – ISBN 83-919190-2-1.

Książka Julii Moor, angielskiej psycholog i matki dziecka autystycznego przeznaczona jest przede wszystkim dla rodziców i opiekunów zmagających się z wychowaniem dzieci z zaburzeniami autyzmu. Autorka omawia metody inicjowania i przeprowadzania zabaw, które pobudzą dziecko do nawiązywania kontaktu i komunikacji. Przedstawiono różne rodzaje zabaw i pomysły, jak wykorzystać zawarty w nich potencjał edukacyjny i komunikacyjny. Zajęcia zróżnicowano ze względu na stopień otwartości i sprawności dziecka.

Wprowadzenie – 13. – 1. Dlaczego zabawa jest taka ważna? – 17. – Dlaczego dzieciom autystycznym trudno jest się bawić? – 18. – Co właściwie nazywamy zabawą? – 19. – Jak korzystać z książki? – 19. – 2. Rozwijanie umiejętności zabawy: Przyciąganie uwagi i dzielenie przestrzeni – 21. – Czym jest dzielenie przestrzeni? – 21. – Potrzeba unikania – 21. – Jak „dzielić przestrzeń” z dzieckiem autystycznym? – 22. – Komunikacja – 22. – Pomysły do wykorzystania – 24. – Stopniowe wydłużanie czasu zabawy – 26. – Indywidualna historia : Andrew – 26. – – 3. Zabawa uporządkowana – 29. – Dlaczego dzieci autystyczne potrzebują struktury? – 29. – Na czym polega zorganizowana zabawa? – 30. – Przygotowanie – 31. – Rozkładanie zabawy na poszczególne zadania – 32. – Analiza behawioralna – 35. – Porządkowanie na wczesnym etapie nauki – 35. Indywidualna historia : Sam – 36. – Organizacja dnia – przygotowanie obrazkowego harmonogramu – 38. – Możliwość wyboru – 39. – – 4. Ach, te zabawki! – 41. – Ratunku – moje dziecko nie chce się bawić zabawkami! – 41. – Selekcja zabawek: zostawiamy tylko to, co potrzebne – 43. – Bądź dobrze zorganizowany – 44. – Karty obrazkowe pomagają rozpocząć zabawę – 44. – Przygotowania : inne pomysły – 45. – Indywidualna historia : Sally – 48. – Skąd brać zabawki? – 49. – Jak ocenić przydatność zabawki? – 50. – Podział zabawek na wymagające i utrwalające – 51. – Własne przeróbki istniejących zabawek – 52. – Znaczenie realizmu – 53. – Przykłady przydatnych zabawek – 54. – Urodziny i święta Bożego Narodzenia – 55. – – 5. Gry i zabawy przy stoliku – 57. – Puzzle i inne układanki – 57. – Przygotowania – 58. – Rozpoznawanie figur geometrycznych – 60. – Wprowadzanie elementów zabawy – 62. – Rozpoznawanie kolorów – 63. – Gry polegające na łączeniu elementów – 65. – Zabawy ze skrzynką na listy – 67. – Proste układanki – 68. – Klocki – 69. – Nawlekanie – 70. – Łączenie w zbiory – 71. – Gry i zabawy rozwijające pamięć – 72. – – 6. Muzyka – 75. – Przekleństwo i ukojenie – 75. – Muzykoterapia w domu – 76. – Składanka przebojów twojego dziecka – 77. – Wspólne słuchanie i zabawa przy dźwiękach muzyki – 77. – Relaks – 78. – Piosenki i melorecytacje rozwijające mowę – 79. – Wskazówki praktyczne – 80. – Śpiewane komentarze poza zajęciami – 82. – Zagrać każdy może – 84. – Wykorzystanie pudła z akcesoriami muzycznymi – 85. – Trening Integracji Słuchowej – 89. – – 7. „ Raz ja, raz ty” – zabawy, w których robimy coś na zmianę – 91. – Teoria komunikacja mentalnej – 91. – Dlaczego dzieciom autystycznym tak trudno przychodzi robienie czegoś na zmianę? – 92. – Ćwiczenia rozwijające świadomość otoczenia – 94. – Małe wprawki w robieniu czegoś na zmianę – 97. – Przestrzeganie kolejności w zabawie zWprowadzenie – 13. – 1. Dlaczego zabawa jest taka ważna? – 17. – Dlaczego dzieciom autystycznym trudno jest się bawić? – 18. – Co właściwie nazywamy zabawą? – 19. – Jak korzystać z książki? – 19. – 2. Rozwijanie umiejętności zabawy: Przyciąganie uwagi i dzielenie przestrzeni – 21. – Czym jest dzielenie przestrzeni? – 21. – Potrzeba unikania – 21. – Jak „dzielić przestrzeń” z dzieckiem autystycznym? – 22. – Komunikacja – 22. – Pomysły do wykorzystania – 24. – Stopniowe wydłużanie czasu zabawy – 26. – Indywidualna historia : Andrew – 26. – – 3. Zabawa uporządkowana – 29. – Dlaczego dzieci autystyczne potrzebują struktury? – 29. – Na czym polega zorganizowana zabawa? – 30. – Przygotowanie – 31. – Rozkładanie zabawy na poszczególne zadania – 32. – Analiza behawioralna – 35. – Porządkowanie na wczesnym etapie nauki – 35. Indywidualna historia : Sam – 36. – Organizacja dnia – przygotowanie obrazkowego harmonogramu – 38. – Możliwość wyboru – 39. – – 4. Ach, te zabawki! – 41. – Ratunku – moje dziecko nie chce się bawić zabawkami! – 41. – Selekcja zabawek: zostawiamy tylko to, co potrzebne – 43. – Bądź dobrze zorganizowany – 44. – Karty obrazkowe pomagają rozpocząć zabawę – 44. – Przygotowania : inne pomysły – 45. – Indywidualna historia : Sally – 48. – Skąd brać zabawki? – 49. – Jak ocenić przydatność zabawki? – 50. – Podział zabawek na wymagające i utrwalające – 51. – Własne przeróbki istniejących zabawek – 52. – Znaczenie realizmu – 53. – Przykłady przydatnych zabawek – 54. – Urodziny i święta Bożego Narodzenia – 55. – – 5. Gry i zabawy przy stoliku – 57. – Puzzle i inne układanki – 57. – Przygotowania – 58. – Rozpoznawianie figur geometrycznych – 60. – Wprowadzanie elementów zabawy – 62. – Rozpoznawanie kolorów – 63. – Gry polegające na łączeniu elementów – 65. – Zabawy ze skrzynką na listy – 67. – Proste układanki – 68. – Klocki – 69. – Nawlekanie – 70. – Łączenie w zbiory – 71. – Gry i zabawy rozwijające pamięć – 72. – – 6. Muzyka – 75. – Przekleństwo i ukojenie – 75. – Muzykoterapia w domu – 76. – Składanka przebojów twojego dziecka – 77. – Wspólne słuchanie i zabawa przy dźwiękach muzyki – 77. – Relaks – 78. – Piosenki i melorecytacje rozwijające mowę – 79. – Wskazówki praktyczne – 80. – Śpiewane komentarze poza zajęciami – 82. – Zagrać każdy może – 84. – Wykorzystanie pudła z akcesoriami muzycznymi – 85. – Trening Integracji Słuchowej – 89. – – 7. „ Raz ja, raz ty” – zabawy, w których robimy coś na zmianę – 91. – Teoria komunikacja mentalnej – 91. – Dlaczego dzieciom autystycznym tak trudno przychodzi robienie czegoś na zmianę? – 92. – Ćwiczenia rozwijające świadomość otoczenia – 94. – Małe wprawki w robieniu czegoś na zmianę – 97. – Przestrzeganie kolejności w zabawie zrodzeństwem i rówieśnikami – 99. – Kilka użytecznych pomysłów i gadzetów – 100. – Przestrzeganie kolejności w życiu codziennym – 100. – – 8. Gry i zabawy ruchowe – 103. – Problemy z integracją sensoryczną – 103. – Przygotowania – 105. – Gry z piłką – 106. – Zabawy z małymi piłeczkami – 107. – Zabawy z obręczą – 108. – Domowy basen z piłeczkami – 109. – Zabawy z użyciem kartonowych pudeł – 111. – „Komnata dotyku” – 111. – Pudełka w służbie wyobraźni – 112. – Zabawa w „a kuku” – 112. – Teatrzyk lalkowy – 113. – Batut – 113. – Równoważnia i zjeżdzalnia – 113. – Poduszki – 114. – Kręgle – 115. – Inne przydatne zabawki i akcesoria – 115. – – 9. Zabawa na świeżym powietrzu – 117. – Problemy i ich rozwiązania – 117. – Bezpieczeństwo – 118. – Korzyści z zabaw na świeżym powietrzu – 119. –  Potrzeba uporządkowania – 120. – Przygotowania – 120. – Rysowanie na chodniku – 120. – Rzucanie piłeczkami do celu – 121. – Zabawy z piaskiem – 121. – Sztuka dla brudasów – 122. – Zabawy rozwijąjące zmysł równowagi i koordynację ruchową – 124. – Zabawy na równoważni – 125. – Naśladowanie zajęć dorosłych – 125. – Piknik – 126. – Plac zabaw – 128. – Tunele, namioty i domki – 131. – W chłodne dni – 133. – – 10. Zabawy wodne – 135. – Autyzm a woda – 135. – Problemy i ich rozwiązania – 135. – Indywidualna historia : Katherine – 136. – Wodne zabawy w domu – 137. – Zabawy w  kąpieli – 138. – Wodne zabawy przy stoliku – 140. – Wodne zabawy na świeżym potwietrzu – 141. – Pływanie – 142. – 11. Pożytki z telewizji – 145. – Dlaczego telewizja? – 145. – Najczęściej spotykane problemy oraz pomysły na ich rozwiązanie – 146. – Jak wykorzystać kamerę wideo? – 149. – Nauka przez naśladowanie – 150. – – 12.  Rozwijanie zdolności twórczych : zabawy plastyczne – 153. – Dlaczego sztuka? – 153. – Przeszkody, które ma do pokonanie twoje dziecko – 154. – Wejście tylnymi drzwiami, czyli nieinwazyjne zwracanie uwafi dziecka – 155. – Przygotowania – 155. – Propozycje zajęć  – 158. – Nożyczki i klej – 160. – Prace ręczne – 162. – – 13. Zabawa oparta na wyobraźni, czyli budowanie scenek tematycznych – 165. – Jakie zabawki? – 166. – Prostota – 166. – Realizm – 167. – Bliskość doświadczenia – 167. – Właściwe otoczenie – 168. – Przygotowania – 169. – Układanie scenariuszy – 170. – Indywidualna historia : Jonathan – 171. – Następne kroki – 173. – Podsumowanie – 174. – Propozycje tematów – 175. – Ale ja nie umiem rysować! – 175. – Rozwiązywanie problemów – 176. – Dobrze, ale czy nie za dużo z tym zachodu? – 177. – – 14. Książki i czytanie – 179. – – Typowe problemy – 179. – Przygotowanie – wspólne oglądanie obrazków – 180. – Indywidualna historia : Peter – 181. – Indywidualna historia : Fay – 182. – Pomysły do wykorzystania – 182. – Prawdziwe czytanie – rozumienie tekstu – 183.  – Kłopoty z rozumieniem tekstu – 184. – Historyjki – związki przyczynowo-skutkowe – 188. – Cele – 189. – Obserwacja dziecka, planowanie pory zajęć i ich przygotowanie – 190. – Wybór książek – 191. – Popularni bohaterowie – 193. – Zestawy : książka i kaseta magnetofonowa – 193. – Pierwsze kroki w nauce czytania – 194. – Rozpoznawanie wyrazów – 194. – Indywidualna historia : Lewis – 197. – Ćwiczenia rozwijające rozumienie języka – 197. – Podsumowanie – 199. – 15. Problemy, frustracje i napady histerii – jak sprawić by zabawa była przyjemnością – 201. – Zajmij się najpierw własnymi problemami! – 201. – Ograniczanie stresu towarzyszącego zabawie – 203. – Elastyczni rodzice nieelastycznych dzieci – 206. – Bieżąca ocena umiejętności dziecka – konieczność formułowania celów – 207. – Ciesz się swoim dzieckiem – 208. – – Bibliografia – 209. – Propozycje kart obrazkowych – 211.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s