Ja i mój świat: historyjki społeczne: [elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci] / / [pod red.] Carol Grey i Abbie Leigh White

 

96. ja i mój świat

Ja i mój świat: historyjki społeczne: [elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci] = My social stories book / [pod red.] Carol Grey i Abbie Leigh White; il. Sean McAndrew; [tł. Maciej Michalski]. – Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2005. – 140 s. : il. ; 25 cm. – ISBN 83-88839-07-1.

Książka Carol Gray prezentuje ciekawe podejście do nauczania dzieci autystycznych, jakim jest opowiadanie im historyjek społecznych tak, aby nauczyły się się umiejętności samoobsługi i funkcjonowania wśród ludzi w życiu codziennym. Publikacja przeznaczona jest dla dzieci w wieku 2-6 lat, historyjki czytane przez rodziców pomagają im zrozumieć, jak zachowują się ludzie. Historyjki tłumaczą aspekty życia codziennego, jak ubieranie się, higiena osobista, zabawa, życie w domu, wykonywania poleceń czy wyjścia do miasta. Historyjkom towarzyszą ciekawe ilustracje, a wstęp zawiera instrukcję, jak najlepiej wykorzystać daną historyjkę.

Podziękowania – 13. – Informacje dla rodziców i specjalistów – 15. – Rozdział 1. Dbam o siebie – 23. – Co robić, kiedy muszę iść do toalety?, Carol Gray – 24. – Gdzie są toalety?, Abbie Leigh White – 24. – Jak pomóc innym znaleźć toaletę w moim domu?, Carol Grey i Abbie Leigh White – 25. – Jak znaleźć inne toalety? Abbie Leigh White – 25. – Pora umyć ręce, Abbie Leigh White – 26. – Dlaczego myje się ręce?, Abbie Leigh White – 26. – Kiedy ludzie myją ręce?, Abbie Leigh White – 26. – Jak dzieci uczą się myć ręce? – 27. – Pora umyć zęby, Carol Gray – 30. – Kiedy ludzie myją zęby?, Anna Peters – 30. – Jak dzieci uczą się myć zęby?, Lauren Peterson i Jennifer Smith – 31. – Pora wziąć lekarstwo, Carol Gray – 34. – Co to są lekarstwa?, Carol Gray – 34. – Dlaczego dorośli dają mi lekarstwa? (chłopcy) – 35. – Dlaczego dorośli dają mi lekarstwa ? (dziewczynki), Amber Nienhuis – 35. – Kiedy dorośli dają mi lekarstwa?, Abbie Leigh White – 35. – Co to jest lekarstwo w płynie?, Carol Gray – 36. – Co to jest łyżka do lekarstw?, Carol Gray – 36. – W jaki sposób dorośli podają mi lekarstwa?, Carol Gray – 36. – Trzeba wydmuchać nos, Abbie Leigh White – 38. – Co to znaczy „wydmuchać nos”?, Abbie Leigh White – 38. – Co to znaczy „wytrzeć nos”?, Abbie Leigh White – 39. – Czego mogę użyć, żeby wydmuchać lub wytrzeć nos?, Abbie Leigh White – 39. – Jak używać chusteczki?, Abbie Leigh White – 39. – Dlaczego dzieciom potrzebne są nowe ubrania? (chłopcy) – 42. – Dlaczego dzieciom potrzebne są nowe ubrania? (dziewczynki), Carol Gray – 42. – Dlaczego mam nowe ubrania?, Carol Gray – 42. – Skąd dzieci mają nowe ubrania?, Carol Gray – 43. – Jakie to uczucie mieć na sobie nowe ubranie?, Carol Gray – 43. – Kiedy zakładam nowe ubrania?, Kelly Osterink i Tracy Pritchard – 43. – W co się ubrać, kiedy wychodzę na dwór?, Carol Gray – 44. – Jakie ubrania nosi się, kiedy na dworze jest zimno?, Carol Gray – 44. – Jakie ubrania nosi się, kiedy na dworze jest ciepło? – 44. – Co to jest kurtka?, Carol Gray – 45. – Co to jest rękawiczka?, Heather Grant – 45. – Dlaczego ludzie noszą ciepłe buty?, Lisa Radle – 45. – Pora się przespać, Carol Gray – 46. – Dlaczego śpię w ciągu dnia?, Jen Dragicevich – 49. – Kiedy jest pora na sen w ciągu dnia?, Darren Tanis – 47. – Co robią dorośli, kiedy śpię w ciągu dnia w domu?, Carol Gray – 47. – Jak dzieci uczą się spać w ciągu dnia?, Abbie Leigh White – 47. – Pora obciąć włosy, Carol Gray – 50. – Kiedy przychodzi pora na obcięcie włosów?, Carol Gray – 50. – Kto to jest fryzjer?, Carol Gray – 50. – Gdzie pracuje fryzjer?, Kelly Rabe – 50. – Jak mogę pomóc fryzjerowi?, Kelly Rabe – 51. – Co zrobić, kiedy chce się ostrzyc?, Abbie Leigh White – 52. – Czas obciąć paznokcie u rąk, Carol Gray – 54. – Kto obcina mi paznokcie u rąk?, Rick Bolhuis- 54. – Czy obcinanie paznokci u rąk jest bezpieczne?, Erin Vanderband – 57. – Czas na kąpiel (chłopcy) – 58. – Czas na kąpiel (dziewczynki),

Krystin Bowersox – 58. – Kiedy bierze się kąpiel?, Kristine Harley – 58. – Dlaczego przed wejściem do wanny zdejmuję ubranie?, Kristine Harley – 59. – Jak wejść do wanny?, Carol Gray – 59. – Jak dorośli pomagają mi się wykąpać?, Carol Gray – 59. – Pora umyć włosy, Abbie Leigh White – 62. – Co to jest szampon?, Abbie Leigh White – 62. – Kiedy trzeba umyć włosy?, Abbie Leigh White – 63. – Jak dzieci uczą się myć włosy?, Abbie Leigh White – 63. – Co to znaczy, kiedy dorośli mówią „Pora iść do łóżka?”, Carol Gray – 66. — Kiedy przychodzi pora spania?, Carol Gray – 66. – Gdzie śpię?, Carol Gray – 67. – Kiedy ludzie kładą się spać?, Carol Gray – 67. – Co to jest sen?, Carol Gray – 67. – Jak kładę się do łóżka? (chłopcy) – 68. – Jak kładę się do łóżka? (dziewczynki), Abbie Leigh White – 68. – Rozdział 2 – W domu – 71. – Skąd się biorą niespodziewane hałasy? – Abbie Leigh White – 71. – Co to jest telefon?, Abbie Leigh White – 73. – Jakie dźwięki wydają drzwi?, Abbie Leigh White – 74. – Dlaczego psy szczekają? – Abbie Leigh White – 74. – Co się dzieje, kiedy ktoś coś upuści?, Abbie Leigh White – 74. – Co to jest odkurzacz? – Abbie Leigh White – 75. -Po co samochody mają klaksony?, Abbie Leigh White – 76. – Co to jest grzmot?, Abbie Leigh White – 76. – Kto wie, na co jest pora?, Janna Schutt – 78. – Kto wie, która jest godzina?, Carol Gray – 78. – Co to jest zegarek?, Carol Gray – 78. – Co to znaczy ‘Pośpiesz się” – Carol Gray – 79. – Co to znaczy być gdzieś „punktualnie”?, Carol Gray – 80. – Co to znaczy „spóźnić się?, Carol Gray – 80. – Kto przychodzi się ze mną bawić?, Carol Gray – 82. – Kiedy będziemy się bawić? (kolega) – 82. – Kiedy będziemy się bawić? (koleżanka), Carol Gray – 82. – Jak przywitać mojego kolegę? – 82. – Jak przywitać moją koleżankę?, Carol Gray – 83. – Co będziemy dzisiaj robić?(kolega) – 83. – Co będziemy dzisiaj robić? (kolega), Carol Gray – 83. – Jak korzystać z Planu Zabawy?(koleżanka), Carol Gray – 84. – Czy musimy robić to, co jest w Planie Zabawy?(kolega) – 85. – Czy musimy robić to, co jest w Planie Zabawy?(koleżanka), Carol Gray – 85. – Czy mój kolega będzie bawić się moimi zabawkami?, Carol Gray – 86. – Kto decyduje, którymi zabawkami będziemy bawić się u mnie w domu?(kolega) – 87. -Kto decyduj, którymi zabawkami będziemy się bawić w domu?(koleżanka), Carol Gray – 87. – Jak pożegnać się z kolegą? – 88. – Jak pożegnać się z koleżanką?, Carol Gray – 88. – W jaki sposób umówimy się znowu na zabawę?(koleżanka), Carol Gray – 89. – „Moja kolej”, „Twoja kolej – co to znaczy?, Carol Gray – 90. – Kiedy jest moja kolej?, Carol Grey – 90. – Czy łatwo jest przestrzegać kolejności? , Carol Gray – 90. – Które zabawki są moje? (chłopcy) – 91. – Które zabawki są moje?(dziewczynki), Carol Gray – 91. – Co zrobić, kiedy inne dziecko zabierze mi moją zabawkę?, Carol Gray – 91. – Dlaczego dzieci popełniają błędy podczas zabawy? – Carol Gray – 93. – Jak wspólnie bawić się w tym samym miejscu?, Carol Gray – 93. – Jak grać razem w gry komputerowe?, Carol Gray – 93. – Czy dzieci mogą razem sprzątać?, Carol Gray – 93. – Kim jest opiekunka do dzieci?, Abbie Leigh White – 94. – Po co jest mi potrzebna opiekunka? , Abbie Leigh White – 94. – Co o mnie wie moja opiekunka?, Abbie Leigh White – 95. – Gdzie jest Mama i Tata?, Katheryn Dodgen – 95.

– Co to znaczy mieć małego braciszka?, Carol Gray – 96. – Co to znaczy mieć małą siostrzyczkę?, Carol Gray – 96. – Kogo kocha Mama?, Heather Grant – 97. – Kogo kocha Tata?, Heather Grant – 97. – Kiedy małe dziecko nauczy się mówić?, Carol Gray – 97. – Dlaczego małe dzieci płaczą?, Carol Gray – 97. – Dlaczego małe dzieci śmieją się?, Carol Gray – 98. – Jak mogę pomóc opiekować się małym dzieckiem? – Carol Gray – 98. – Co to jest rozwód?, Carol Gray – 100. – Dlaczego niektórzy rodzice nie mieszkają razem?, Carol Gray – 100. – Co to znaczy, kiedy Mama mówi: Idziemy do domu Taty?, Carol Gray – 100. – Co to znaczy, kiedy Tata mówi: „Idziemy do domu Mamy?”, Carol Gray – 101. – Dlaczego mam przybranego Tatę?, Carol Gray – 102. – Dlaczego mam przybraną Mamę?, Carol Gray – 102. – Rozdział 3 -Wychodzę z domu – 105. – Dlaczego dorosłym zdarza się o czymś zapomnieć? – Carol Gray – 106. – Co się dzieje, kiedy Mama I Tata o czymś sobie przypomną?, Carol Gray – 107. – Dlaczego ludzie piszą sobie listy rzeczy do zrobienia?, Carol Gray – 107. – Co to znaczy załatwiać sprawunki?, Carol Gray – 108. – Co robi się w myjni samochodowej?, Melissa Andrews – 108. – Co robi się na stacji benzynowej?, Melissa Andrews – 109. – Po co chodzimy do banku?, Carol Gray – 110. – Po co ludzie chodzą do biblioteki?, Carol Gray – 110. – Dokąd się wybieramy? (chłopcy) – 112. – Dokąd się wybieramy? (dziewczynki), Carol Gray – 112. – Kiedy będzie trzeba wyjść z domu?, Carol Gray – 112. – Kto zna drogę?, Bev Harkema – 113. – Kiedy będziemy na miejscu?, Carol Gray – 114. – Dlaczego jeszcze nie dojechaliśmy?, Carol Gray – 114. – Co to jest sklep spożywczy?, Carol Gray – 116. – Co kupuje się w sklepie spożywczym? Carol Gray – 116. – Czy możemy to kupić?(chłopcy) – 117. – Czy możemy to kupić?(dziewczynki), Anna Peters – 117. – Co to jest kasa?, Carol Gray – 117. – Po co stoimy w kolejce do kasy?, Carol Gray – 118. – Dlaczego zawsze stajemy w najwolniejszej kolejce?, Carol Gray – 118. – Jak mogę pomóc w sklepie spożywczym?, Carol Gray – 119. – Co robi się na plaży?, Melissa Andrews – 120. – Co robi się w wypożyczalni filmów?, Melissa Andrews – 121. – Co to jest zoo?, Melissa Andrews – 122. – Co to jest kino?, Melissa Andrews – 122. – Co to znaczy jeść na mieście?, Carol Gray i Larry Brown – 124. – Gdzie będziemy jeść?, Larry Brown – 124. – Kto decyduje, do jakiej restauracji pójdziemy?, Carol Gray – 125 .- Jak dojedziemy do restauracji?, Carol Gray – 126. – Co to jest podwyższone krzesełko?(chłopcy) – 128. – Co to jest podwyższone krzesełko?(dziewczynki)?, Carol Gray – 129. – Czym mogę się zająć, kiedy czekam na jedzenie?, Carol Gray – 129. – Co to jest menu?, Carol Gray – 129. – Co to znaczy, że jakiegoś dania zabrakło?, Carol Gray – 130. – Kiedy jem łyżką lub widelcem?, Heather Oleson – 131. – Skąd w restauracji jest tyle jedzenia?, Carol Gray – 132. – Kim jest kucharz?, Carol Gray – 132. – Kim jest kelner?, Carol Gray – 132. – Kim jest kelnerka?, Carol Gray – 133. – Kto zmywa naczynia/, Carol Gray – 133. – Kiedy przyjedzie mój autobus szkolny?, Carol Gray – 134. – Co wie kierowca autobusu szkolnego?, Carol Gray – 135. – Jak mogę pomóc kierowcy?, Carol Gray – 135. – Co to jest szkoła?, Carol Gray – 136. – Co wie nauczyciel?, Carol Gray – 137. – Co będę robić w szkole?, Carol Gray – 137. – Kto to jest lekarz?, Abbie Leigh White – 138. – Co to jest badanie?(chłopcy) – 138. – Co to jest badanie?(dziewczynki), Abbie Leigh White – 138. – Kto się mną zajmuje, kiedy jestem chory/ – 140. – Kto się mną zajmuje, kiedy jestem chora?, Abbie Leigh White – 140. – Gdzie pracują lekarze?, Abbie Leigh White – 141.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s