Drugie opowieści terapeutów : budować przywiązanie, bogactwo mowy dotyku, rozmowy dłoni, tandem terapeutyczny, wejść w dialog, być znów malutkim, dziecko dziecku terapeutą, „terapia kuchenna” / komentuje Hanna Olechnowicz

50. drugie opowieści terapeutów olechnowicz

Drugie opowieści terapeutów : budować przywiązanie, bogactwo mowy dotyku, rozmowy dłoni, tandem terapeutyczny, wejść w dialog, być znów malutkim, dziecko dziecku terapeutą, „terapia kuchenna” / komentuje Hanna Olechnowicz. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000. — 208 s. : il. ; 21 cm. – ISBN 83-02-07745-3.

Książka jest zbiorem opowieści terapeutów, którzy zajmowali się najtrudniejszymi przypadkami chorych dzieci wobec których zawiodły zwykłe metody wychowawcze. Terapeuci byli uczestnikami seminariów organizowanych przez Klub Terapeutyczny dla Dzieci z Poważnymi Zaburzeniami Emocjonalnymi przy Ośrodku Badań i Usług Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Uczestniczki dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i poszukiwały indywidualnej ścieżki terapii swoich podopiecznych. Owocem tych spotkań były często autorskie metody terapeutyczne, z wykorzystaniem wcześniejszych doświadczeń innych badaczy. Celem terapii było profesjonalne budowanie więzi międzyludzkich z autystycznymi i upośledzonymi umysłowo dziećmi.

Przedmowa (Hanna Olechnowicz)- 5. – Część pierwsza. Biografie. – Terapia dziecka autystycznego – podróż w głąb czasu (Anna Ciupa) – 7. – Autyzm – nienasycony głód (Edyta Biernacka) – 15. – Kamila – talent rysunkowy (Edyta Biernacka) – 22. – Andrzej – autystyczny mistrz liter i cyfr (Aleksandra Stanieczek, Joanna Bala) – 32. – Ofiarowuję ci kołysankę (Magdalena Porębska) – 54. – Bez czasowników (Janina Gut) – 59. – Zaczarowane ziele (Janina Gut) – 73. – „Rozmowy o życiu” (Alina Zeprzałka) – 76. – Dziecko dziecku terapeutą (Teresa Dąbrowska) – 89. – Wyzwolił mnie śmiech – (Beata Chrzanowska) – 95. – Czego szukał i co znalazł rozbiegany Krzyś? (Joanna Bala) – 100. – Kary a autoagresja (Aleksandra Warsińska) – 110. – „Jeszcze raz się urodzić, malutka być” (Felicyta Krawczyk) – 123. — Część druga. Różnorodność mowy dotyku: oplatanie i przygarnianie – Dotyk psiej łapy (Janina Gut) – 132. – Rozmowy dłoni – (Halina Pętlewska) – 146. – Jeszcze o zetknięciach rąk (Lucyna Zegarek) – 149. – Kuba (Maria Piszczek) – 151. – Wprowadzić ład (Janina Gut) – 158. – Dziecko dziecku terapeutą w Domu Pomocy Społecznej (Janina Gut) – 161. – Opleć mnie sobą (Alina Zeprzałka) – 164. – By nie musiała sama siebie oplatać (Janina Gut) – 165. – „Koralikowa terapia” (Tadeusza Zamojska) – 167. – Bezpieczny w „kokonie” (Helena Turlejska-Walewska, Marzena Rękawek) – 170. – – Część trzecia. Epizody terapeutyczne, dające do myślenia – Kąpiel Joasi (Maria Bielecka) – 173. – Co i jak może zrozumieć niemowlę (Hanna Olechnowicz) – 174. – Nawiązać dialog w paroksyzmie krzyku (Hanna Olechnowicz) – 179. – Hej! (Aleksandra Warsińska) – 182. – Słowo – klucz (Małgorzata Trybuś) – 184. – Krótki, ale znaczący epizod – „Ja obdarzające” (Anna Falicka) – 188. – Terapeuta „wspólnikiem” obsesji (Alicja Bubrowska) – 190. – Domowa szkoła miłości – program terapeutyczny dla całej rodziny (Barbara Szyszkowska) -192. – Agresja zrytualizowana zbliża partnerów (Maria Bielecka) – 195. – Wstrząsy (Hanna Olechnowicz) – 196. – Odległe skutki diagnozy (Hanna Olechnowicz) – 199. – „Żywe wiązanie” (Hanna Olechnowicz) – 202.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s