Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa / Glenn Doman

29. jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu doman

Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa = What to do about your brain-injured child, or your brain-damaged, mentally retarded, mentally deficient, cerebral-palsied, emotionally disturbed, spastic, flaccid, rigid, epileptic, autistic, atheoid, hyperactive, Down’s child / Glenn Doman; il. David Melton; [tł. Ewa Kluck i Bartosz Sztyma]. – Poznań: Protext, 1996. – [14], 291 s. rys., wykr. ; 21 cm. – (Seria Cichej Rewolucji). – ISBN 83-85635-17-4.

Książka opisuję historię instytucji, której założycielem był Glenn Doman – Instytutów Osiągania Ludzkich Możliwości w Filadelfii. Publikacja wprowadza czytelnika w trudne zagadnienia rozwoju ludzkiego mózgu, zaburzeń spowodowanych uszkodzeniami mózgu w trakcie rozwoju i sposobów ich leczenia. Adresowana jest do rodziców dzieci z takimi właśnie zaburzeniami. Wyjaśnia, dlaczego dzieci z uszkodzeniem mózgu nie rozwijają się prawidłowo i tłumaczy co możemy zrobić, aby ich rozwój przyśpieszyć i wprowadzić na właściwe tory. Lekarze, rehabilitanci, pedagodzy znajdą w niej informacje z pierwszej ręki o „metodzie”, wokół której narosło tak wiele nieporozumień.

Wstęp. 1. Dzieci z uszkodzeniem mózgu dzisiaj – 1. — Dekada rozpaczy – 1940 do 1950. – 2. Temple Fay – 7. – 3. Zagłębiam się w istotę problemu uszkodzenia mózgu i pogrążam się w rozpaczy – 15. – 4. Narodziny zespołu badawczego, 1947-1950 – 21. – 5.Nieformalna organizacja – 31. – – Dekada odkryć – 1950 do 1960 – 21. – 6. Pasmo porażek – 35. – 7. Szukamy pomocy i wzrastamy w siłę – 39. – 8. W poszukiwaniu normalności – 42. – 9. Podłoga – 48. – 10. Przeszkoda – uszkodzenie – 52. – 11. Patterning – 58. – 12. Kwestia odbioru i działania – 65. – 13. Narodziny Instytutów – 73. – 14. Czucie i jego znaczenie dla poruszania się – 81. – 15. Oddychanie – 93. – 16. Czas prób i testów – 102. – 17. Mowa – 110. – 18. Czytanie – 118. – – Dekada rozwoju – 1960 do 1970. – – 19. Odnajdywanie przerwy w obwodzie – 129. – 20. Zamykanie przerwy w obwodzie – 150. – 21. Co właściwie dzieje się w ciele? Funkcja determinuje strukturę – 183. – 22. Co właściwie dzieje się w mózgu? Funkcja determinuje strukturę – 187. – 23. Śmierć Temple Faya – 200. – 24. Rodzice nie są przyczyną problemów, rodzice mogą je rozwiązać – 206. – 25. O motywacji – 212. – 26. Czyj mózg jest uszkodzony, a czyj nie jest? – 221. – 27. Ile jest dzieci z uszkodzeniem mózgu? – 229. – 28. Co powoduje uszkodzenie mózgu? – 232. – 29. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość dzieci z uszkodzeniem mózgu – 236. – – Dekada zdrowych dzieci – 1970 do 1980 – – 30. Koniec początku – 251. – 31. I co dalej? – 266. – Dodatek A. Polecane lektury – 276. – Dodatek B. Dzieci z poważnym uszkodzeniami mózgu – 278.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s