Dziecko zagubione w rzeczywistości : historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach, fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna / Alfred i Françoise Brauner

6. dziecko zagubione w rzeczywistości

Dziecko zagubione w rzeczywistości : historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach, fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna = Enfant dereel : histoire des autismes depuis les contes de fees, fictions literaires et realistes cliniques / Alfred i Françoise Brauner ; tł. Tadeusz Gałkowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. – 286 s. : il. ; 21 cm. – Bibliogr. s. 284-287. – ISBN 83-02-03897-0.

Książka francuskiego małżeństwa – Alfreda Braunera, pedagoga i Francoise Brauner, neuropsychiatry dziecięcego kierującego ośrodkami opieki nad dziećmi z upośledzeniem umysłowym we Francji. Autorzy prezentują historię powolnego odkrywania zaburzenia autystycznego sięgając do przykładów badań naukowych nad umysłem prowadzonych od XVII w. do lat 60 XX wieku, kiedy Leo Kanner sformułował definicję autyzmu dziecięcego. W książce wykorzystują również motywy literackie i przybliżają postacie historyczne świadczące o tym, iż od zamierzchłych czasów poprzez wieki funkcjonowało w społeczeństwie pojęcie „dziecka niedostosowanego, innego, niespełniającego nadziei pokładanych w nim przez rodziców.

Od tłumacza – 3. – Wprowadzenie – 10. – – Rozdział I. Czas wróżek i królów – 17. – Baśnie i dzieci wróżek – 17. – Zupa w skorupce od jajka – 31. – Szu, dziecko chińskie – 35. – Analiza pewnej wyjątkowej baśni: „Jasio-Jeżyk” – 38. – Zdejmowanie uroku – 46. – Struktura baśni – 47.- Choroba i kalectwo w baśniach – 51. – Dziecko nieprzystosowane a baśnie – 53. – Dziecko dotknięte obłędem w historii – 60. – Moriony wśród „szaleńców królewskich” – 68. – – Rozdział II. Czas lekarzy i pedagogów – 74. – John Haslam – 75. – Jean Marc Itard – 91. – Edward Seguin – 107. – Henry Maudsley – 119. – – Rozdział III. Czas pisarzy – 123. – Czterej pisarze brytyjscy XIX wieku – 124. – William Wordsworth – 124. – Walter Scott – 126. – Charles Dickens – 129. – Joseph Conrad – 131. – „Truken la folle” Johannesa Kneppelhouta, 1814-1885 (Holandia) – 135. – „Lekarz wiejski” Pani Loyre d’Arbourville, XIX wieku (Francja) – 145. – „Meretlein” Gotfryda Kellera, 1819-1890 (Szwajcaria) – 157. – „Merette” Corinny Bille, XX wiek (Szwajcaria) – 173. – „Niłuszka” Maksyma Gorkiego, 1868-1936 (ZSRR) – 178. – „Burmistrz Furnes” Georga Simenona, XX wiek (Belgia) – 186. – – Rozdział IV. Czas badaczy. Leo Kanner i jego następcy – 192. – Heinrich Hanselmann – 193. – Leo Kanner – 196. – „Odkrycie dokonane przez Leo Kannera – 197. – Komentarze – 212. – Bruno Bettelheim – 219. – Filmy traktujące o autyzmie dziecięcym – 223. Publikacje na temat autyzmu dziecięcego – 231. – Rozdział V. Czas troski i nadziei – 233. – Rodzice dzieci autystycznych – 233. – Terapeutyka – pedagogika: antagonizm czy współpraca – 252. – – Epilog – 268. – Czas, który minął i który nadejdzie – 268. – – Filmografia – 276. – Bibliografia – 284. – – Spis treści – 288.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s