Autyzm : fakty, wątpliwości, opinie / Ewa Pisula

12. autyzm fakty wątpliwości opinie pisula

Autyzm : fakty, wątpliwości, opinie / Ewa Pisula ; Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. – Warszawa : Wydawnictwo WSPS, 1993. – 178 s. ; 25 cm. – Bibliogr. s. 166-178.

Praca Ewy Pisuli stanowi próbę przedstawienia ówczesnych poglądów na funkcjonowanie i opiekę nad osobami z autyzmem. Autorka prezentuje stan wiedzy na początku lat dziewięćdziesiątych. Przedstawia krótko problemy dotyczące definiowania autyzmu, poglądy na temat genezy autyzmu, cechy charakterystyczne osób z autyzmem, opisuje uznane i nowe metody terapeutyczne oraz problemy związane z funkcjonowaniem rodziny z dzieckiem autystycznym oraz dylematy nauczycieli takiego dziecka.

Przedmowa – 5. – Wprowadzenie – 9. – Rozdział I. Co to jest autyzm? Diagnostyka i epidemiologia zaburzeń autystycznych – Autyzm według Kannera i Aspergera – 11. – Kontinuum zaburzeń autystycznych – 12. – Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – 16. – Autyzm a inne nieprawidłowości w rozwoju dzieci – 24. – Częstość występowania zaburzeń autystycznych – 29. – Rozdział II. Przyczyny zaburzeń autystycznych – Poglądy o psychogennym podłożu autyzmu – 34. – Biologiczne przyczyny zaburzeń autystycznych – 36. – Poglądy na temat patogenezy rozwoju dziecka autystycznego – 40. – Rozdział III. Charakterystyka osób autystycznych – Funkcjonowanie społeczne – 42. – Komunikowanie się z innymi osobami – 56. – Sztywne i obsesyjne zachowanie – 66. – Rozwój poznawczy – 72. – Inne charakterystyczne cechy funkcjonowania osób autystycznych – 83. – Dynamika rozwoju i rokowania – 89. – Rozdział IV. Terapia osób z autyzmem – Formy pracy z osobami autystycznymi oparte na orientacji behawioralnej – 94. – Terapia niedyrektywna – 112. – Terapia „holding” czyli czas przytulania – 117. – Dynamiczna psychoterapia indywidualna – 121. – Rozdział V. Rodzina z dzieckiem autystycznym i nauczyciele dzieci autystycznych – Rodzice dzieci autystycznych – 124. – Rodzeństwo i dziadkowie dzieci autystycznych – 156. – Jak pomóc rodzinom z dziećmi autystycznymi? – 159. – Nauczyciele dzieci autystycznych – 162. – Zakończenie – 164. – Bibliografia – 166.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s